Q&A: ILMU MAKRIFAT DALAM IBARAT

2/23/17, 7:35 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Perbezaan ilmu & rasa:
Anak: Pak Ali bijak dalam ilmu masak memasak.
Bapak: Apa bikin bijak dalam ilmu masak-memasak tetapi tidak dapat merasakan apa yg dimasaknya.

Mencurah air di daun keladi:
Rio: Ustaz dah buka ilmu ini banyak kali pada seorang sahabat saya tapi masih dia ngak mengerti, kenapa ya ustaz.
Ust: Rio, apa guna memakaikan seorang buta dengan cermin mata yg boleh melihat dekat dan jauh!

Istilah orang Singapur,“Buang current!” current=tenaga

2/23/17, 7:38 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Semoga terhibur!

2/23/17, 7:43 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Isteri: Yang (sayang bukan miang) apabila Yang pergi kerja saya terasa sunyi dan tersendiri.
Suami: kalau benar kamu rasa sunyi dan tersendiri maka di mana Allah yang wujud lagi meliputi?

2/23/17, 7:47 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Anak: Benarkah semua ciptaan termasuk ruang dan masa adalah seperti setitik air masin.
Ayah: Anakku, kelarlah (potonglah) setitik air masin itu maka akan keluar lautan yang besar.

2/23/17, 7:51 PM – Azri Acong: Alhamdulillah

2/23/17, 7:52 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Anak: Ayah, saya mengembara mencari Allah ke timur, barat, selatan & utara namun masih belum ketemuNya, kenapa ya Ayah!
Ayah: Tentu kamu tidak akan ketemu dirimu di timur, barat, selatan & utara. (Dalam hati.. Nasib baik dia pakai helmet!)

2/23/17, 7:53 PM – Badrol Sham: Alhamdulillah..

2/23/17, 7:54 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Anak: Apa maksud Ayah “diri” saya?
Ayah: Seperti yg Ayah terangkan tentang setitik air masin mengandungi lautan yg besar. Setitik air masin itulah dirimu!

2/23/17, 7:59 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Dua perompak: (Berdiri dekat tembok) Kat sini kosong tiada orang mendengar. Ingat tepat jam 2 pagi kita rompak peti kutipan dana masjid.
Tembok: Hehehe, dia ingat kita ni pekak!

2/23/17, 8:05 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Semoga semua terhibur dengan kekata makrifat

2/23/17, 8:05 PM – rio : Terimakasih ustadz…. ๐Ÿ™๐Ÿผ๐Ÿ˜ญ

Belum bertanya sudah dijawab.

Alhamdulillah Allah mentakdirkan bertemu ilmu ini lewat ustadz.

2/23/17, 8:09 PM – Ab Wahab Hamzah: Terima kasih ustad. Penerangan dan penjelasan dalam bentuk dialog cukup menarik dan mengesankan.

2/23/17, 8:09 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Gu sori pasal gumis tu. Tujuan mengusik si Muhammad.

2/23/17, 8:12 PM – Ab Wahab Hamzah: Tak ada masalah ustad. Kalau sampai masa dan dengan ketentuanNya misai itu tercukur dia akan hilang.

2/23/17, 8:12 PM – Bang Agus : Kalau soal kumis yg nangis Bang Shaiful Mahdi, Ustadz. Kumisnya tebal. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

2/23/17, 8:15 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Shaiful datang jumpa ustaz jangan pakai helmet!

2/23/17, 8:18 PM – Efendy Yasin : ๐Ÿคฃ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

2/23/17, 8:19 PM – Shaiful M: Shaiful yang ini togel ustaz, takde kumis ๐Ÿ™๐Ÿป๐Ÿ™๐Ÿป๐Ÿ™๐Ÿป

2/23/17, 8:20 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Yang dimaksudkan Saiful Mahdi Atceh. Kucing pun jealous lihat kumis Saiful.

2/23/17, 8:21 PM – Shaiful M: ๐Ÿ˜…fuuuh

2/23/17, 8:30 PM – Saiful Mahdi : ha….ha…ha…Abah….

2/23/17, 8:31 PM – Efendy Yasin : Ustadz … miang itu apa ? kucing kah miau

2/23/17, 8:31 PM – Saiful Mahdi : Ustadz… .

2/23/17, 8:33 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Anak: Ayah, mata kita tidak dapat melihat apa yg kena kunyah (gigit) maka bagaimana gigi kita dapat melihat apa yang dikunyah.
Ayah: Anakku, engkau ingat gigi kita tu buta!

2/23/17, 8:38 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Miang=gatal

2/23/17, 8:50 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Anak: Kenapa bila seorang itu TUA rambutnya menjadi putih, matanya kurang daya, telinganya kurang mendengar & dirinya kurang tenaga?

Ayah: Anakku, semua ciptaan ada skrip sendiri kerana itu kita semua berawal dan berakhir!.

2/23/17, 9:25 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Isteri: Yang bekerja selalu pergi ke negara luar. Saya selalu merindui Yang bila Yang tiada?
Suami: Bulan Januari saya ada di Solo, Februari di Jember & March di Palembang. Kalau rindu datanglah kat sana jumpa Abang!

Isteri: Alamak Solo & Jember tak bestlah tapi Palembang tempatnya best! Saya jumpa Yang di Palembang aje!

2/23/17, 9:35 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Sahabat2: kamulah sahabat istimewa kami. Kami rindu kpd kamu!
Sahabat istimewa: Datanglah jumpa saya kalau betul-betul saya ini istimewa yg dirindu!
Sahabat2- Ok kami akan kesana untuk menemui kamu berserta sahabat2 yg lain yang kami rindu!
“Anything special!”

2/23/17, 9:36 PM – Badrol Sham: InsyaAllah ..

2/23/17, 9:48 PM – Mbak Puji: In Syaa Allah…selalu ingin jumpa sahabat istimewa๐ŸŒบ๐ŸŒน๐ŸŒน

2/23/17, 9:54 PM – Azri Acong: <Media omitted>

2/23/17, 10:04 PM – Ab Wahab Hamzah: Sekarang bukan seminar lagi…
Tapi wisatanya masih ada pembicaraan atau perbincangan tentang Makrifat. Bukan begitu Ustad.

2/23/17, 11:59 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Jiran 1: Boleh tak saya ambil bunga tanjung yg gugur di halaman tuan.
Jiran 2: Nyah (pergi) kau perempuan sundal, pelacur yang memalukan desa ini. Kau harus disula sampai mati?
Jiran 1: Tuan, babi yg hina pun Allah beri rezki dan kasih sayangNya sehingga tidak disuruh petirNya menyambar babi yang hina itu hingga mati. Adakah taraf Tuan lebih tinggi dari Allah swt?

2/24/17, 12:30 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Isa: Pak Tua hidup saya sangat miskin. Saya tak tahu apa nak buat.
Pak Tua: Isa, kalau kau redha dengan hidup kau dan tidak bersungut sambil pasrah (NST) kpd Allah, Dia akan beri kamu jalan keluar dari kesusahanmu dan rezki yg tidak di sangka-sangka datangnya. Kau ingat Ah Non nyonya di sebelah rumah kau. Dia miskin lagi papa, suami dah meninggal dan anak pun taada. Kerana dia redha dengan keadaannya dan tidak bersungut maka Allah beri kpdnya jalan keluar dari kesusahannya. Bagaimana Allah beri dia jalan keluar dari kesusahannya:
1. Membangunkan awal pagi.
2. Memberi dia kesihatan, tenaga dan keazaman.
3. Memberi dia ilham mencari botol-botol, tin-tin, kertas-kertas dll dan menjualnya ke Syarikat Karung Guni (pembeli barang-barang itu) dan dengan itu dia bukan sahaja mendapat rezki tetapi rezki yg halal. Justeru itu dia dapat menampung hidup. Tapi yg memeranjatkan bila dia meninggal dunia, saudara mara diberitahu dia ada RM60,000 dalam bank.
Maka dalam hidup apa jua berlaku redhalah dan kembali kpd Allah serta memohon diberi jalan keluar.

Faham tak Isa.. Eh.. Eh .. Tak sedar ramai juga yg mendengar.. Ehem.. Faham tak semua!

2/24/17, 12:32 AM – Azri Acong: Ammm..ma

2/24/17, 12:35 AM – Ibu Elsy: Nggiiih ustadz…

2/24/17, 12:36 AM – Qistinabasyirah: Aslmlkm AB ustaz n sahabat ๐ŸŒน๐ŸŒน…. Faham sesungguh in sya Allah

2/24/17, 12:36 AM – Qistinabasyirah: * sesungguhNya

2/24/17, 12:46 AM – Badrol Sham: insyaAllah utz..kami diberi fhm apa yg utz sampaikan..alhamdulillah..aamiin

2/24/17, 12:58 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Sari: Pak Tua saya dengar nasihat Pak Tua pada Isa tadi. Apa nasihat Pak Tua kpd saya yg baru bercerai dan mempunyai anak.
Pak Tua: Sari, pertama kamu mesti yakin apa yg berlaku kpdmu ada hikmah yg terbaik bagimu kerana Allah Maha Bijaksana, Dia tidak buat sesuatu sia-sia.
2. NST dan jangan buat sesuatu pun selagi belum datang petunjuknya. Di sini hendaklah kamu yakin dengan setinggi yakin yang Dia dekat dan memakbulkan doa. Ini juga adalah titik permulaan kamu membuktikan kata-kata kamu yg kamu baca dalam shalat,”Hidup & Matiku untuk Allah swt!”
3. Insya-Allah kerana keyakinan mu Dia akan membimbing kamu ke jalan yg lurus lagi benar serta menghadiahkan keyakinan kamu kpdNya dengan memasukkan kamu ke dalam jemaahNya yang berjiwa tenteram.

2/24/17, 1:00 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Justeru itu juga kamu diberiNya jalan keluar dari kesusahanmu dan diberi rezki yg tidak di sangka-sangka datangnya.

2/24/17, 1:01 AM – Azri Acong: Amin Ya Rabbal Alamin.

2/24/17, 1:04 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Yasin kalau mahu yakin setinggi yakin durian kamu enak sekali rasanya tidak payah NST hantar sahaja kpd ustaz, OK!

2/24/17, 1:05 AM – Azri Acong: ๐Ÿ˜๐Ÿ‘

2/24/17, 1:05 AM – Qistinabasyirah: Aamiiien ya mujib

2/24/17, 1:07 AM – Badrol Sham: Insya Allah ..terima kasih Ya Allah kerana memberi kami ilmu dan kefhman melalui Insan yg teristimewa AB utz hj Hussein utk membimbing kami..alhamdulillah aamiin Ya Robb..

2/24/17, 1:34 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff:

Anisah: Pak Tua saya udah hijriah ke Australia tetapi saya kesepian dan rindu kampong halaman saya. Saya rasa tidak ada manfaat duduk di negeri ini walaupun hidup saya boleh dikatakan mewah.
Pak Tua: Anisah, dalam semua Hijriah, ada satu keistimewaan yg kamu dan yg lain tidak sedar yg diberi Allah swt kepada kamu semua iaitu, Dia mengajar kamu semua erti sebenar erti kekata “Sebenar-benar berpaut kepada Allah swt.” Bagaimana:
1. Dia keluarkan kamu dari “Comfort Zone” (Daerah Keselesaan) kamu iaitu jauhkan kami dari semua yg terdekat denganmu seperti ibu-bapa, adik beradik, sedara-mara & sahabat-sahabat.
2. Masukkan kamu ke dalam Zone tiada siapa bisa membantu kamu.
3. Membuat kamu berpaut kpdNya serta tawakal dengan redha dan sabar.
4. Masukkan kamu ke…. dalam jemaahNya yg hidup hanya berpaut kpd Allah swt.
Sekiranya kamu mengalami semua keempat-empat itu maka kamu udah boleh berdikari sambil berpaut kpdNya dan di mana tempat atau negeri kamu diletakkan atau hijriah, kamu tidak akan rasa kesepian lagi.

2/24/17, 1:36 AM – Taufiqurrahman: Subhanallah

2/24/17, 1:40 AM – Yel De Souza: ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ.mekasih Ustaz TH1.

2/24/17, 1:41 AM – Badrol Sham: Subhanallah..

2/24/17, 1:54 AM – Ibu Elsy: Nggiih benar ustadz…
Rasa seperti aneh dimata orang2 sekitar saat sudah Makrifatullah…
Bicara sedikit saja… orang hendak tertawakan…
Rupa nya.. inilah.. makna “DIAM”…
Untuk bisa DIAM.. apalagi dari 10 ibadah 9 DIAM… yaaa Allah perjuangan yang kuat dan perlu banyak waktu kesabaran…
Jazaakallah khairan katsiran…

2/24/17, 1:58 AM – Azri Acong: Alhamdulillah Terima Kasih Ustaz.

2/24/17, 2:24 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Apabila dalam kesusahan kamu berpaut kepada Allah swt sahaja dan istiqamah ini bererti:
1. Kamu sudah memuliakanNya.
2 . Kami yakin atas KekuasaanNya
3. Kamu mengistiharkan dengan tidak secara lansung keyakinan bahawa hanya Allah sahaja yg dapat menolong kamu.
4. Dia sebaik-baik Pelindung dan Penolong.

Ada juga Firman & Hadith yg maksudnya:
1. Kalau kau bersyukur Aku akan tambahkan lagi rahmatKu kpd mu.(Firman)
2. Kau datang sejengkal Aku sehasta, kau datang sehasta Aku datang sedepa, kau datang sedepa, Aku datang lebih cepat dari itu. (Hadith)
3. Kau ingat Aku, Aku ingat (Firman).


Catatan:

Artikel tanya jawab ini diperuntukkan bagi yang sudah memahami kajian Makrifatullah. Apabila ada diantara pembaca yang belum memahami, harap terlebih dahulu membaca SILABUS KAJIAN dan mengikuti dengan runut pembahasan satu per satu sejak awal.

Artikel terkait:

YAMAS

Yayasan Makrifatullah Sedunia (YAMAS) - Indonesia

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *