Q&A: ORANG-ORANG ALLAH (2)
[3/15, 5:17 AM] Ustadz Hussien Abd Latiff:
Anak: Ayah, terangkan kepada saya tentang orang-orang Allah [1].
Ayah: Orang-orang Allah swt adalah orang yg mengalami kesedaran yg jati terhadap Kewujudan ataupun Kebesaran Allah swt. Lalu bergoncanglah dia (gegaran) [2]. Sudah gegaran itu redha maka impak itu meninggalkan parut [3] membuat orang itu menjadi gembeng [mudah menangis] (welcome to the “Gembeng Club”) dan dengan masa, hatinya menjadi lembut (bukan fisikal lembut itu “tangan patah”[bukan banci]).
Orang-orang ini udah mendapat hidayah Allah swt dan tandanya adalah parut itu. Mengikut Nabi Isa (as) nama mereka udah dicatit dalam sebuah buku. Diakhirat kelak mereka akan dipanggil satu persatu dan duduk sekeliling (selepas nabi-nabi) Rasulullah saw.
Di Yaumal Mahsyar semasa semua dibangkitkan dalam rasa ketakutan yg amat dasyat termasuk Rasullah saw, merekalah yg menyedarkan Rasulullah saw dari keadaan baginda dengan seruan mereka terus menerus, “Jangan lupakan kami ya Rasulullah saw!”
Orang-orang Allah yg akan mendapat tugasan (selain dari tanda parut) akan diuji.
Lagi berat ujian itu lagi berat tugasannya itu. Hikmah ujian itu ialah membersihkan hati orang Allah itu dari segala kehendak ( jadilah dia seperti tempayan pecah tidak bisa mengandungi setitik air pun atau bola yg disepak-sepak atau mayat yg dimandikan [4]) dan membuat dia bergantung penuh kpd Allah swt. Justeru itu menjadi alat pekakas atau boneka Allah swt untuk menjalankan kesemua perintah Allah swt seperti yg diilhamkan kpdnya oleh Allah swt. Kerana itu ada ahli sufi menganggap khidir adalah Orang Allah bukan nabi.
Tentang orang Allah ada dalam Ayat Mujadilah. Allah swt berfirman maksudnya bahawa Allah udah menanamkan iman dalam hatinya. Inilah parut yg Ayah katakan.
[3/15, 5:23 AM] Efendy Yasin: Terimakasih Ustadz 🙏🏻😊🙏🏻
[3/15, 5:23 AM] Yusdeka Putra: Alhamdulillah, insyaAllah paham Ayah😭😭
[3/15, 5:35 AM] Razalisenin: Alhamdulillah…..faham ayah. Insyaallah
[3/15, 5:37 AM] Azri Acong: Terima kasih Ustaz
[3/15, 6:12 AM] Suharjono : Assalamu’alaikum Ustadz, alhamdulillah terima kasih atas semua penjelasannya 🙏🙏
[3/15, 6:12 AM] Ustadz Hussien Abd Latiff:
Anak: Ayah, Dzulkarnain itu nabi atau orang-orang Allah?
Ayah: Anakku, mereka yg mengatakan Dzulkarnain seperti khidir itu adalah orang Allah kerana dia tiada berummah.
Tidak kah mereka membaca Surat Al Kahfi tentang Dzulkarnain dengan ummahnya di 3 bumi yg dia telah pergi menerusi wormholes (Jalan sesuatu).
Juga ada diceritakan tembok tembaga yg dibina oleh Dzulkarnain di bumi ke3 yg mengelilingi serta menahan Jud Majud [Ya’juj dan Ma’juj], dikorek oleh kaum Jud Majud tetapi apabila akan terjadi lobang di tembok itu maka akan bergemarlah azan dan tembok itu menjadi sediakala. Sebelum mereka berazan tentu mereka sudah beriman dahulu! Siapa yg bimbingh mereka beriman (dengan izin Allah swt) kalau bukan Dzulkarnain. Sehingga satu masa udah tiada azan lagi maka berlobanglah tembok itu dan turunlah Jud Majud ke bumi. Ini berlaku sesudah jin-jin berpatah balik tidak beriman lagi dengan menyertai Dajjal, ketua mereka.
Justeru itu pendapat Ayah, Dzulkarnain adalah Nabi bukan orang Allah swt.
Anak: Ayah, Dzulkarnain membimbing mereka beriman, ini dalam.masa Rasulullah saw atau sebelum?
Ayah: Sebelum masa Rasulullah saw, anakku.
Anak: Jadi siapa ajar mereka azan?
Ayah: Mereka belajarlah dari umat Islam.
Anak: Bagaimana Ayah?
Ayah: Anakku, kan mereka tahu tentang wormholes. Justeru itu, mereka boleh turun-naik ke bumi serta mempelajari atau mendengar azan yg di kumandangkan oleh umat Islam di bumi kita ini. Mungkin juga mereka termasuk kumpulan jin yg di sebut dalam Surah Al-Jin yg berjumpa Rasulullah saw serta berlajar dari baginda.
[3/15, 6:13 AM] Ahmad Saifudin: Alhamdulillah insaAllah kini faham, lebih baik faham kami dari semula, jazakallah khairan ustad TH1
[1] Istilah “Orang-orang Allah” adalah dipinjam dari Injil Barnabas; Perkataan “Abdal” daripada makna yang diberikan dalam Futuh Ghaib [Buku karya Syaikh Abdul Qadir Al Jailani] adalah “Alat alat Allah “.
[2] Gegaran maksudnya adalah impact, dari ilmu ini karena benar-benar faham. Kadangkala juga disebut “kesadaran yang jati”. Kefahaman atau kesadaran yang jati (gegaran), menimbulkan bekas yang terkenang selalu (parut)
[3] Parut : yang dimaksud parut dalam istilah ust. Hussien Abd Latiff ialah rasa yang terbit dari ingatan. [Kefahaman tanpa kesedaran yg jati seperti menyiram air di daun keladi tidak memberi bekas langsung. Ilmu makrifat ini mesti memberi bekas ke hati kita. Lagi dalam lagi bagus. Parut yg kekal yg tidak dapat dilupakan. Setiapkali terkenang air mata jatuh berlinang]
[4] Syeikh Abdul Qadir Al Jilani, Futuh Ghaib, 23-24 (1990).
Catatan:
Artikel tanya jawab ini diperuntukkan bagi yang sudah memahami kajian Makrifatullah. Apabila ada diantara pembaca yang belum memahami, harap terlebih dahulu membaca SILABUS KAJIAN dan mengikuti dengan runut pembahasan satu per satu sejak awal.
Artikel terkait Orang-orang Allah:
- Q&A: ORANG-ORANG ALLAH (3)
- Q&A: ORANG-ORANG ALLAH (2)
- Q&A: ORANG-ORANG ALLAH
- Q&A: IKTIBAR : MENJADI BONEKA ILAHI (ORANG-ORANG ALLAH)
- Q&A: ORANG-ORANG ALLAH DAN HATI YANG TENTERAM
KOMENTAR