Q&A: LAILATUL QADAR (2)

Ustadz Hussien Abd Latiff: Teringat saya akan pertanyaan sahabatku Rio di atas ini.

Kalau benar lailatul Qadar ialah untuk mendapat tugasan maka ramai yg berpusu-pusu ke masjid terutama di dalam 10hari terakhir ramadhan, banyak akan kecewa namun alhamdulillah malam lailatul qadar juga adalah malam penuh dengan keampunan dan rahmat.

Justeru mereka yg tiada dapat anugerah tugasan, mereka mendapat pahala yg besar lagi rahmatNya.

Bagi yg mendapat anugerah tugasan, mereka ini udah dilatih secekupnya oleh Ilahi sebelum ini dan apabila sampai masanya untuk mendapat tugasan mereka maka di mana pun mereka berada lailatul qadar akan datang menjemput mereka.

Justeru Anakku teruskan Dzikrullahmu disamping ibadah-ibadah yg lain kerana kalian sedang dan masih dilatih oleh Ilahi.

Rio : 😭😭🙏🏻 terimakasih ustadz

Ibu Elsy: 😭😭😭 nggih… benaaar ustadz…Tanpa agenda….hanya menggapai Redha Allah…

Jazaakallah khairan katsiran … ustadz…

Ustadz Hussien Abd Latiff: Anakku, masa Rasulullah saw mahu beritahu para sahabat hari apa dalam bulan ramadhan ialah hari lailatul qadar, baginda terusik dengan perkara yg baru berlaku di hadapan baginda dikalangan para sahabat sehingga baginda lupa akan tarikh hari lailatul qadar yg hendak disampaikan.

Kerana itu baginda bersabda bahawa lailatul qadar adalah di hari yg ganjil di akhir 10 ramadhan.

Namun jelas dalam peristiwa ini:

i. Baginda udah tahu hari apa dalam bulan ramadhan adalah hari lalaitul qadar.

ii. Lalaitul qadar jatuh pada satu hari yg khusus dan tetap dalam bulan ramadhan.

iii. Hari khusus ini tidak akan bertukar bila-bila masa pun.

iv. Hari khusus ini adalah hari yg ganjil.

Anakku, Ayahmu mendapat lalaitul qadar pada malam 29 ramadhan. Maka perbanyakkan doamu pada malam ini selain dari amalanmu kerana malam inilah perbanyak doa akan dimakbulkan. Aamin ya Rabbil alamin!

Efendy Yasin: Alhamdulillah, terimakasih banyak ayah atas penjelasannya yang lengkap 🙏😍

Mujiburrahman: Subhanallah. Bru mau bertnya itu ustadz. Sudah ustadz jawab 😭😭😭🙏🙏🙏. Kalau boleh tau ustadz pada saat ustadz merasakan hal yg sma yaitu sunyi senyap di singapore apa bertepatan jg dengan malam ke 29 ? Mohon penjelasan ustadz 🙏🙏🙏

Ustadz Hussien Abd Latiff: Di Singapura tidak teringat akan tarikhnya cuma ingat lho kenapa dunia jadi sunyi dan senyap

Mujib tarikhnya tetap dan itulah tarikh yg Rasulullah saw mahu sampai sebelum baginda terlupa

Mujiburrahman: Alhamdulillah informasi ini sangat mendetail ustadz. Tepat pada malam terakhir solat tarawih 😭😭😭. Di saat orang” pada sibuk nak menyambut hari raya. Tetapi juga ada sebahagian orang yang sedih karena akan berakhirnya bulan ramadhan. 😭😭😭 terima kasih ustadz 🙏🙏🙏

Ustadz Hussien Abd Latiff: Saya teringat masa itu saya dan sahabat-sahabat yg buat umrah di dalam bulan ramadhan di Masjidil Haram udah siap-siap mahu pulang ke singapur langsung ngak terpikir malam itu adalah malam lailatul qadar.

Yusdeka Putra: Pukul berapakah saat itu Pak Ustadz?

Ustadz Hussien Abd Latiff: Dikatakan hari, bukan malam yg ganjil 21, 23, 25, 27 & 29 bererti malam 29 bukan 28 malam 29. Di Singapur dalam jam 3pagi. Di Masjidil Haram hampir habis shalat terawih

Yusdeka Putra: Makasih Ustadz

Wan Ibrahim: Tima kasih Ustaz atas semua pencerahan mengenai zikrullah sebagai direct access kpd Allah dan juga mengenai Lailatulqodar.

Mansyursyah: Ustadz sewaktu di makkah siap2 mau pulang ke singapore, ustadz saat itu ada di hotel atau di masjidil haram, apa ustadz dalam lagi ada di “basecamp”, bagaimana tiba2 ustadz tahu itu malam lailatul qadar, dan tolong ustadz cerita lagi ustadz apa yg ustadz lakukan pada saat itu

Ustadz Hussien Abd Latiff: Kami berada di bumbung masjid menunaikan shalat terawih. Sebelum itu kami udah saling mengingatkan bahawa tidak lama lagi kami akan pulang

Mansyursyah: Terima kasih ustadz

Rio : ustadz, menghitung malam pertama itu, dari malam pertama tarawih atau malam kedua tarawih dianggap malam pertama ya?

Ustadz Hussien Abd Latiff: Malam hari 29 (the night of the 29th). Malam hari yg ganjil.

Yusdeka Putra: Subhanallah, pak ustadz kalau begitu malam qadr itu terjadi serentak diseluruh dunia. Waktunya sudah diketahui tanggal 29 ramadhan, dan jamnya di mekkahnya adalah sekitar jam 10 malam, di singapore jam 3 pagi, di indonesia jam 2 pagi. Begitukah pak Ustadz?

Ustadz Hussien Abd Latiff: Benar, Dalam 10 minit atau boleh jadi kurang dari 10 minit setiap negeri. Dari mana negeri bermula saya ngak tahu.

Yusdeka Putra: Terima kasih pak Ustadz.

Syofian Husin: Alhamdulillah nyimak apa yg Ustadz perbincangkan, tiada yg bisa di komentarkan lagi, kecuali rasa penuh haru dan bahagia, diberi pencerahan yg rinci oleh Ayahanda yg terkaseh terimakaseh…. 🙏🏻🙏🏽

Ustadz Hussien Abd Latiff: https://youtu.be/AbBiOfqin5I Lihat azan (subuh, zohor dll) berjalan diseluruh dunia. Boleh kita iktibar jalannya Lailatul Qadar

Yusdeka Putra: Makasih pak Ustadz. Insyaallah dipahami. Dapat rahmat dan ampunan-Nya sudah sangat cukuplah bagi diri yang hina dina ini pak Ustadz.

Ustadz Hussien Abd Latiff: Membaca tulisan sahabatku Pak Deka, saya teringat pada 1990 pergi menunaikan Hajj langsung tidak terfikir akan bertemu Rasulullah saw dan diberi tugasan. Malahan mengingat akan diri yg hina dina akan dipelangkung oleh Allah swt kerana dosa. Lagi pun dari tahun 1986 OBE udah menjadi tidak otomatis lagi, kena usaha baru bisa. Sebelum itu baring sahaja ke katil lalu minda membuat projeksion udah bisa melayang ke tempat tujuan. 

Pada 2008 buat umrah bulan juga langsung tidak terfikir mendapat Lailatul Qadar.

Yusdeka Putra: 😭😭😭

Taufiqurrahman: 😭

Rio : 😭😭

Suharjono: 😭😭

Bayu Teguh Prakoso: Jadi rindu .. 😭😭

Efendy Yasin: 😭😭😭

Ustadz Hussien Abd Latiff: Huh? Kenapa pula semua menangis?

Efendy Yasin: teringat diri ini yang hina dina, ayah 😭

Ustadz Hussien Abd Latiff: 😭😭😭😭😭😭 Suatu ketika Rasulullah saw sangat capek dan tertidur apabila turun hujan membasahi baginda maka turun firman Allah swt bahawa Dia menurunkan hujan ke atas untuk membersih (mensuci) kan baginda.

Semoga juga tangisan murni yg turunkan oleh Allah swt dari kelopak mata kalian sedemikian maksudnya.

Mbak Sri Puji Astuti: Amin Yaa Robbal Alamin..😭

Ustadz Hussien Abd Latiff: Aamin ya Rabb aamin!

 


Artikel sebelumnya :


Catatan: Artikel tanya jawab ini diperuntukkan bagi yang sudah memahami kajian Makrifatullah. Apabila ada diantara pembaca yang belum memahami, harap terlebih dahulu membaca SILABUS KAJIAN dan mengikuti dengan runut pembahasan satu per satu sejak awal.

 

YAMAS

Yayasan Makrifatullah Sedunia (YAMAS) - Indonesia

You may also like...

2 Responses

  1. Dino Ramli says:

    Assalamu’alaikum ustaz.. izinkan sy bertanya disini.. maksud ustaz malam hari ke 29 itu sy masih keliru.. adakah pada malam selepas hari yg ke 29 ? Jika anak bulan syawal kelihatan pada hari ke 29 itu, malamnya kn sudah tidak ada terawih lagi bermakna sudah habis bulan ramadhan..jd bagaimana ada lailatul qadar? Mohon pencerahan ustaz.. dan mohon maaf jika sy yg kurang paham

    • YAMAS says:

      Kita harus melihat pergantian hari berdasarkan penanggalan hijriyah, pergantian hari bermula dari sejak maghrib, bukan dari jam 12 malam.

      Maka, misalkan hari ini adalah hari ke 28 ramadhan, maka nanti lepas maghrib sudah masuk hari ke 29 (malam). Sehingga kemungkinan lailatul qadar sudah ada sejak maghrib hari ini, sampai malamnya, sampai jelang paginya.

      -admin-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *