Q&A: MENGENAI BARZAKH DAN KUBUR
Atmaja, April 13, 2017 at 4:13 am :
Assalamu’alaikum ustadz.. dan Pak Admin.
Mohon penjelasannya..
1. Apakah alam barzakh itu sama dgn alam kubur??
2. Dijelaskan tadi ada jiwa2 yg diculik.. (belum masuk ke alam barzakh)1 apakah jiwa2 yg diculik itu bisa mengganggu manusia yg masih hidup?
3. Dijelaskan td bahwa selepas sakaratul maut jiwa kita tertolak ke pintu alam barzakh, dan apabila telah masuk tak bisa lagi campur dengan yang masih hidup, sebab ada sekat yg memisahkan. Lalu ada hadist yg berisi tentang “pertanyaan malaikat di alam kubur”…. bagaimana proses kejadian secara berurutan menurut ustadz?
Mohon penjelasannya.
Terimakasih. Assalamu’alaikum
4/14/17, 10:09 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff:
Atmaja,
1. Mengikut ibnu Qayyim dalam bukunya “Roh”, bahawa “alam kubur” itu adalah “alam bazakh”. Namun saya tidak begitu setuju kerana:
i. pintu alam bazakh hanya satu untuk semua iaitu “kematian”
ii. kebanyakan menerusi tingkap [jendela] mata ke3
iii. Ngak ada kubur dalam alam bazakh.
iv. Jiwa yg ada dalam kubur kerana “diculik” bukan berada dalam alam bazakh.12. Dalam kitab “Berdialog dgn jin” diterbitkan oleh Darul Syifaq, Malaysia, ada jiwa “yg diculik”, sesudah 200 tahun “diculik” diperintah oleh Guru atau Mursyid mereka membantu manusia menjadi tukang dukun atau bomoh.
3. Berkenaan siksa kubur ada khilafiyah antara ulama kerana sebab-sebab berikut:
i. Ngak ada dalam kitab lama seperti Taurat dan Injil dan juga di dalam al Quran mencerita berkenaan siksa kubur. Tentang Firaun disebut di dalam al Quran, dia hanya ditunjuk pagi dan petang, tempatnya di Neraka. Tidak ada siksa kubur diceritakan baginya.
ii. Hadith tidak boleh melawan firman Allah swt yg menunjukan tiada siksa kubur.
iii. Semua hadith berkenaan siksa kubur adalah hadith ahad atau lemah.
iv. Kepercaayan kpd siksa kubur memberi masalah besar kpd agama kita kerana:
a. Ada dua hisab atau satu? Bilakah mereka yg mati dihisab kalau hanya ada satu Hari Hisab sahaja? Kalau belum dihisab mana bisa mereka disiksa?
b. Bila siksa kubur akan berakhir terutama umat-umat dahulu yg tidak beriman yg mati dalam zaman Nabi-nabi mereka? Adakah mereka sampai sekarang disiksa?
c. Mereka yg mati dekat dgn kiamat untung kerana siksanya baru bermula udah selesai.
d. Kenapa mereka yg mati di medan perang sampai berminggu tidak dilihat disiksa?
e. Kenapa tidak di lihat ada siksa kubur apabila satu kajian dibuat dengan menaruh camera di dalam keranda si.mati sampai lebih dari seminggu.
f. Bagaimana mahu siksa orang kafirun yg bakar mayat mereka?
g. Di katakan lepas 7 tapak kita meninggal kubur si mati, di kembalikan rohnya ke jasadnya dan akan di soal mayat itu oleh malaikat. Apa guna kembalikan roh ke jasadnya tanpa nyawa (tetap mati) dan tanpa hati (tidak bisa memahami, melihat dan mendengar). Mesti di ingat Hati adalah komponen bebas tidak terikat pada roh.Kini orang kafir berdakwa bahawa kalau seseorang itu masuk islam atau beragama Islam, maka:
1. Mereka akan kena siksa dua kali. Tidak seorang islam pun walaupun Nabi bisa gerenti tidak kena siksa kubur. Gerenti hanyalah hak Allah swt.
2. Orang kafir tidak kena siksa kubur kerana mayat udah dibakar.
3. Tuhan agama mereka lagi Maha Pengasih dan Penyayang daripada Tuhan orang Islam.
4. Tuhan orang Islam suka menyiksa.
(lihat buku tulisan mereka “2001 years of disbeliefs”)
4/14/17, 10:13 AM – Razalisenin: T.kasih atas penjelasan di atas ustaz
4/14/17, 10:16 AM – Mbak Sri Puji Astuti: Alhamdulillah. Terimakasih atas penjelasannya Ustadz TH1🙏
4/14/17, 7:12 AM – Mansyursyah : Menambahkan pertanyaan ustadz , apakah jiwa yang tertolak itu bisa masuk atau menjelma ke hewan-hewan atau ke manusia ustadz?1 Dan kalo ada kita lihat ada orang yg bercakap suaranya seperti orang yg sdh arwah itu apa ustadz?
4/14/17, 10:17 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Pak mansur, udah dijawab banyak kali itu adalah Qarin.
Dalam Islam tiada reincarnation ataupun hulul.Juga fahaman “insanul kamil” selain dari Rasulullah saw ditolak, iaitu apabila roh Rasulullah saw meresap ke jasad seseorang maka orang itu menjadi insanul kamil.2
Sebabnya kita boleh contohkan Rasulullah saw seperti Masjidi Haram (Suci lagi bersih) dan kita sebagai Public Toilet (kotor lagi bermaksiat). Adakah munasabah [adakah masuk akal / pantas ?] Masjidil Haram dimasukkan ke dalam Public Toilet?
4/14/17, 10:24 AM – Razalisenin: Benar ustaz..
4/14/17, 10:32 AM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Dalam zaman Rasulullah saw ada seorang sahabat menjerit-jerit bahawa dirinya adalah munafik. Bila ditanya kenapa dia berkata begitu, dia menjawab bahawa bila bersama-sama Rasulullah saw dia rasa imannya sangat tinggi tapi bila berjauhan dengan Rasulullah saw imannya menjadi seperti orang biasa. Bila disampaikan kpd Rasulullah saw, baginda menjawab bahawa begitulah keadaan kita manusia kerana kita bukan malaikat.3
Dan inilah mereka yg Rasulullah saw bersabda bahawa sebaik-baik umat adalah di zamanku, zaman selepas mereka dan zaman selepas mereka.4
Kerana itu saya contohkan kita yg berada jauh sesudah 3 generasi yg disebut oleh Rasulullah saw sbg “public toilet” (kotor lagi bermaksiat)
4/14/17, 10:38 AM – Mansyursyah : Terima kasih ustadz pengajarannya.
References:
Catatan: Artikel tanya jawab ini diperuntukkan bagi yang sudah memahami kajian Makrifatullah. Apabila ada diantara pembaca yang belum memahami, harap terlebih dahulu membaca SILABUS KAJIAN dan mengikuti dengan runut pembahasan satu per satu sejak awal.
Artikel terkait:
KOMENTAR