Q&A: MELURUSKAN PEMAHAMAN MENGENAI KALAM, DAN MUJADDID

[2/18, 12:47 PM] rio : Assalamualaikum ustadz.

Izin bertanya.

Ustadz, bagaimanakah pandangan ilmu Dzatiyah ini mengenai kalam Allah ustadz?

Kalau Al-Qur’an berupa buku, tentu dia ciptaan.

Tetapi kalau Al Qur’an sebagai kalam DIA? Ini saya bingung ustadz. Adakah kalam DIA itu qadim?

Atau dalam pandangan ilmu Dzatiyah kita ini, tak ada satupun kita bisa jelaskan tentang DIA, tak ada umpama. Macam mana DIA ada kalam sebelum KUN?

Mohon penjelasan ustadz πŸ™πŸ™

[2/18, 12:54 PM] rio : Ustadz, saya ada mendapat kepahaman.

Kalau imam Asy’ari, beliau adalah mujaddid dalam bidang syariah. Tugasan beliau menengahi pertikaian antara mutazilah dan jabbariyah. Imam asy’ari menjelaskan lewat approach pintu depan (pasal beliau mujaddid syariah)

Sedangkan ustadz, lewat ilmu Dzatiyah, menjelaskan mengenai takdir, mengenai makrifatullah lewat approach pintu belakang. Pasal ustadz tugasan sebagai mujaddid tasawuf.

Itu sebab ada dua approach. Dan dua-dua juga mimpi berjumpa Rasulullah SAW dan mendapat tugasan.

Benarkah kepahaman saya ustadz?

[2/18, 1:17 PM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Rio, semua ciptaan adalah tidak secara langsung kalam.

Bila keluar dari mulut seseorang itu hanya kalam kedoktoran maka dia doktor, kalau hanya kalam undang-undang dia jaksa kalau jentera dia jurutera dan sebagainya. Kerana itu Allah swt berfirman Aku mengajar manusia melalui kalam.

Soalan kalam itu kadim itu fahaman kristian yang berkata, “First there is the word (Be atau Kun) and the word is with God and the word is God” . Jangan terbawa-bawa fahaman kristian. Saya bersekolah di sekolah kristian (Presbyterian) di Singapur dari menengah 1 hingga menengah 4 dan di London belajar Usul Fiqh kristian (Jurisprudence) maka saya tahu apa yg saya katakan. Kedua, bukan sahaja “kun”, juga bila Dia firman “Bukankah Aku Tuhanmu” kita tidak dengar. Kerana

Dia bermain dengan DiriNya dan tiada yg lain wujud. Dia tunggal dan yg lain tidak pernah wujud.Β 

Sehingga dalam Al Quran banyak pencanggahan sekira kita melihat 2 wujud tetapi kalau kita lihat hanya satu maka tiada pencanggahan.

Saya harap penerangan di atas bisa membawa kefahaman kpd anda.

[2/18, 1:18 PM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Kalau sebagai mujaddid, itu benar.

[2/18, 1:21 PM] rio : Oh iya ustadz…saya tak terfikir bahwa semua ciptaan pun kalam. Alhamdulillah.

Kalam itu qadim = pahaman kristiani

Mengenai mujaddid dengan tugasan masing2 = adalah benar.

Alhamdulillah ustadzπŸ™πŸ™

Ini paham kalam qadim merebak dimana-mana juga ustadz saya perhatikan

[2/18, 2:50 PM] Ahmad Saifudin: Alhamdulillah saya terbelalak dengan uraian ustad tentang kalam. Barokallah laka warahmah ustad
[2/18, 3:04 PM] rio : Sama pak Udin. Baru tahu duduk perkaranya
[2/18, 3:04 PM] rio : πŸ™πŸ™
[2/18, 3:05 PM] Ahmad Saifudin: Iya bang…Alhamdulillah

[2/18, 4:26 PM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Pak Udin, Kalau kalamnya wes magan maka itu orang jawa

Kalau kalamnya nakakek nabenar itu orang boyan

Walau kalamnya amah ilek itu orang india.

Kalau kalamnya ngegaw ngegaw itu keldai

Kalau kalamnya “Apa khabar Bang” itu orang tangan patah (Banchi)

[2/18, 4:27 PM] Malik: πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

[2/18, 4:28 PM] Asmady Kabisa: Apa khabar bang he he he he he he he πŸ˜€πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»

[2/18, 4:29 PM] Malik: abg suara tak baik sengau….

[2/18, 4:29 PM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Rio, mengikut Sayadina Ali (ra) bila Allah swt firman “kun” serentak dzat, Kalam “Kun” dan LM terjadi bersama tidak ada yg dulu.


 

Catatan:

Artikel tanya jawab ini diperuntukkan bagi yang sudah memahami kajian Makrifatullah. Apabila ada diantara pembaca yang belum memahami, harap terlebih dahulu membaca SILABUS KAJIAN dan mengikuti dengan runut pembahasan satu per satu sejak awal.

YAMAS

Yayasan Makrifatullah Sedunia (YAMAS) - Indonesia

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *