Q&A: PANDANGAN MENGENAI GOSPEL BARNABAS
[2/20, 12:08 AM] Taufiequrrahman : Assalamualaikum ustaz..
Ada soalan:
1. Bagaimana pandangan ustaz tentang gospel of barnabas?
2. Apakah sekarang masih ada gospel of barnabas yang original?
[2/20, 6:30 AM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Wlkm slm Taufiqur. Gospel of Barnabas ini:
1. Bagi kita umat Islam, kita mengenali Gospel ini menerusi tulisan Prof Ahad Dawud dalam tahun 1950an dalam bukunya, Muhammad in the Bible (Muhammad dalam Injil).
2. Justeru itu, 10000 naskah Gospel ini dicetak dalam 1950an dan dengan cepat habis dijual.
3. Senaskah Gospel ini ada di salah sebuah Library di Amerika mungkin dari Prof Ahad Dawud.
4. Prof Ahad Dawud adalah nama Reverence (Al Fadhil) Benjamin Keldani seorang paderi kristian Roman Katolik sebelum dia memeluk agama Islam.
5. Semasa dia masih paderi, ia dihantar ke Library (Perpustakaan) Utama di pusat Agama Roman Katholik di Rom, di mana Pope (ketua agama ini) bermastautin. Dia dihantar di sana kerana diarah membuat kajian tentang sesuatu.
6. Semasa membuat kajian di dalam Library itu dia terjumpa dengan senaskah Gospel of Barnabas yg masih ada walaupun sudah diperintah oleh Ketua Gereja beberapa abad dulu supaya dibakar kerana tidak selari dengan Injil 4 yg digunakan oleh Agama kristian pada masa itu dan sekarang.
7. Dalam mentelaah Gospel ini dia dapati:
i. Gospel ini di tulis oleh Barnabas salah satu dari 12 sahabat Nabi Isa as yg sentiasa bersamanya seperti Abu Hurairah dengan Rasulullah saw.
ii. Gospel ini menceritakan bahawa Nabi yg dijanjikan adalah Nabi Muhammad. Di dalam Gospel ditulis nama Nabi yg dijanjikan “MHMD” disebut dalam bahasa Hebrew “Mohmed” tapi bila dialih bahasa kepada bahasa inggeris ditulis “the Comforter”.
iii. Gospel ini mencerita banyak kelebihan Rasulullah saw sehingga Nabi Isa (as) berkata kalau aku dapat “mengikat tali kasut Rasulullah sahaja, akan aku menjadi Nabi yg terkenal”. Maka ini yg dibuat oleh agama kristian dalam upacara Easter, Ketua Gereja akan basuh kaki seorang kanak-kanak dan setelah basuh, kaki kanak-kanak itu dikeringkan, di ciumnya dan dipakai kan sepatu.
iv. Gospel ini menceritakan bagaimana tersiksanya batin Nabi Isa (as) setiapkali dipanggil oleh “Anak Tuhan”. Sehingga dia berdoa supaya Allaj swt menghantar segera Rasulullah saw kerana Rasulullah dan umat baginda lah yg dapat membersihkan dia dari fitnah ini.
v. Gospel menunjukkan Nabi yg di janjikan adalah dari nasab Ismail (keturunan Rasulullah saw) bukan Ishak (keturunan Nabi Isa as) kerana dalam Gospel ini terdapat ayat,”Bergembiralah engkau Ibrahim kerana taatnya kamu menjalan perintah Allah untuk mengorbankan anakmu, Tuhan menghadiahmu seorang lagi anak yg akan lahir yg bernama Ishak.” Kristian mengatakan yg disembelih adalah Ishak (Injil mereka pun mengatakan begitu) dan Nabi yg dijanjikan adalah dari nasab Ishak. Tetapi jelas Gospel ini menunjukkan semasa korban dibuat Ishak belum lahir maka bagaimana dia dikorbankan.
vi. Gospel ini juga menerangkan bahawa 60000 tahun sebelum langit, bumi dan penghuninya dijadikan Roh (bukan Nur) Rasulullah saw sudah DIJADIKAN (bukan sebahagian Allah) dan diletakkan disuatu tempat istimewa, pada pandangan saya itulah Sidratul.Muntaha) yg sudah ada.
(Hanya nak tambah – kalau Rasulullah saw melihat ahli syurga & neraka iaitu satu gambaran dalam LM maka tak secara langsung baginda pun gambaran. Maka apa ini kepercayaan Nabi Isa as anak Tuhan dan Rasulullah saw sebahagian dari Allah. Semua itu lukisan dalam LM dan mengikut jalan cerita yg terdapat dalam LM. Ada masalah Malik?)
vii. Gospel ini juga menerangkan Laitul Qadar yg berlaku 100 tahun sekali akan berlaku tiap-tiap tahun zaman Rasulullah saw.
viii. Kamu pergi belilah Gospel ini dan baca sendirilah.. Fedup manja sangat.. Bistu tengah haus pun belum dihantar Jus Durian. Yasin & Tuti nanti jumpa ustaz di Jember jangan pakai helmet.8.Sesudah menyedari akan kebenaran tentang Islam, maka dia melarikan diri bersama Gospel ini ke Mesir dan memeluk agama Islam dan mengambil nama Ahad Dawud. Pastu dia terpaksa bersembuny beberapa tahun kerana kemungkinan dia akan bunuh.
9. Sesudah beberapa tahun, dia bersembunyi dia terbitkan buku “Muhammad in the Bible” mengupas terperinci penyelewengan dalam kepercayaan agama kristian.
10. Apabila bukunya ini terdapat kepada Ahmad Deedat seperti orang haus diberi jus durian maka mulailah ia berdakwah pepah (hentam) orang kristian habis habisan tentang penyelewang mereka.
11. Kalau kalian baca mukadimah buku Muhammad in the Bible, kalian akan dapati dia ini sudah makrifat dengan kenyataannya, “(Dzatnya) meliputi walaupun satu hama (habuk).”
12. Dalam bukunya ini juga dia menulis ulama-ulama kristian mengkaji tentang Dzat akhirnya termasuk kpd fahaman “Tritunggal” (Bapak, anak & ruh qudus).
(Itu sahaja nak disampaikan untuk sementara waktu, makasih).
[2/20, 6:42 AM] Taufiequrrahman : Alhamdulillah terimakasih ustaz. Tambah faham
[2/20, 8:01 AM] Efendy Yasin : Mantab sekali penjelasannya ustadz tentang injil barnabas… jadi terang benderang . maturnuwun 😊
[2/20, 7:43 AM] Mansyursyah : Assalamualaikum ww ustadz terima kasih penjelasan ustadz tentang gospel barnabas tapi kalo di palembang lain lagi ustadz para ulama2 disini sangat fanatik dengan kitab kuning , jadi ulama disini itu kalau belajar harus jelas kitab dan sanadnya dan kitab kuning itu lebih banyak yg dipedomani, jadi kalau menurut ustadz bagaimana kita menyikapi kitab kuning ini( kalo di singapore saya dak ustadz kitab kuning itu disebut apa)
[2/20, 8:52 AM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Pak Mansur apa itu Kitab Kuning. Saya hanya tahu isi kuning dalam kulit berduri dan tarikatnya bernama Durianiyah serta Mursyidnya Pak Kiyai Yasin TD (Taukeh Durian)
[2/20, 8:59 AM] Taufiequrrahman : Kitab kuning adalah literatur dari ulama’2 salaf seperti imam haramain, imam syafii karyanya (kitab kuningnya) al um, ar risalah dan sebaginya
[2/20, 9:01 AM] Taufiequrrahman : Ustaz, kalau di Indonesia khususnya di pesantren (islamic bourding school traditional) orang yang cakap dalam memahami kitab kuning di jadikan barometer kedalaman ilmu agamanya.
[2/20, 9:03 AM] Taufiequrrahman : Dan di indonesia khusunya umat Islam memahami makrifatullah identik dengan magic, orang yang tahu ghaib dan sebagainya.
[2/20, 9:04 AM] Taufiequrrahman : Makrifatullah masih dipandang sebagai ilmu yang sulit dan hanya orang suci yang tahu.
[2/20, 9:06 AM] rio : Ustadz. Dikatakan “kuning” karna kertasnya warna kuning. Kertas cetakan lama ustadz. Karena bukunya ditulis oleh ulama-ulama salaf.
[2/20, 9:39 AM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Alhamdulillah sahabatku Taufique. Kesimpulannya, kitab kuning adalah kitab asas Syariah.
Berbalik kita kpd Gospel Barnabas. Universiti IAIN udah berfatwa bahawa umat Islam boleh merujuk kpdnya kerana ia memperkuatkan lagi dan menyokong. Al Quran.[2/20, 9:46 AM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Rio lupakan dulu kitab kuning mari kita belajar dahulu tentang macam mana mahu mentelaah kitab (berduri) isinya kuning. Saya rasa ramai nak belajar bersama kita termasuk prof Ibrahim mentelaah isi kitab ini. Setuju Rio?
[2/20, 9:46 AM] Taufiequrrahman : Tidak hanya syariah ustaz, tapi bibliografi/refrensi karya2 ulama salaf ada yang membahas syariah, tauhid, akhlak dan sebagainya. Karena kertasnya berwarna kuning maka disebut kitab kuning. Karena dulu dipesantren belum ada listrik, agar para santri (student) bisa membaca dengan baik maka kertasnya berwarna kuning untuk memudahkan membaca di waktu malam meski tanpa listrik waktu itu (sekitar tahun 1980an Indonesia masih minim listrik)
[2/20, 9:49 AM] Mansyursyah : Ya itu ustadz seperti yg di jelaskan bang taufiq dan bang rio soal kitab kuning
[2/20, 9:49 AM] Taufiequrrahman : Justru itu ustaz, mayoritas umat Islam Indonesia khususnya tradisional (pesantren) sebagian masih berkeyakinan bahwa refrensi yang bukan berasal dari kitab kuning dianggap belum absah (argumentasi yg lemah)
[2/20, 10:08 AM] Ustadz Hussien Abd Latiff: Di Universitas Islam Internasional (Malaysia) semasa mempelajari Syariah sehingga ke peringkat. Sarjana kami diajar susunan reference atau rujukan mesti seperti berikut:
1. Unsur pertama yg mesti dahulu ialah al Quran (Primary Source).
2. Unsur kedua ialah As Sunnah (Secondary Source)
3. Ijma & Qias.
4. Buku-buku dari ahli-ahli yg muktabar dalam bidangnya kerana banyak perkara masa kini dan akan datang memerlukan gabungan ulama dan bijakpandai sekular untuk bersama-sama ijtihad mencari huraian.
Kami dilatih jangan jadi Muqalid (kepada kitab-kitab ulama) sekiranya Islam tidak mahu mundur.
Begitulah Taufique pengajian syariah saya di Universitas.
[2/20, 10:28 AM] Taufiequrrahman : Building system education singapore lebih maju ustaz dibanding Indonesia.
Kalau di pesantren arahnya memang menjadi muqallid. Mudah2 an dengan adanya makrifatullah lebih mudah menjadikan umat Islam lebih mandiri dalam berketuhanan dan mandiri dalam belajar (transformasi dari muqollid menjadi mujtahid) amin ya robbal alamin
[2/20, 10:46 AM] Ibrahim Hashim: Ustaz yang kita kasihi selalu mengingatkan kita KENA berpegang kepada keagungan ILMU AlQURAN, dan Ilmu Ilmu dari sumber lain yang berkaitan, bukan agungkan penulis nya. Penulis hanya sebagai penyampai sahaja (tidak wujud) segala hanya dengan ILMU dan IZIN NYA. Subhanallah
[2/20, 10:51 AM] Ibrahim Hashim: Adapnya kita ada citation dalam Disertasi sekadar iktiraf sumber penyampai bahan Ilmu yang penulis jadikan rujukan kajiannya sahaja.
Catatan:
Artikel tanya jawab ini diperuntukkan bagi yang sudah memahami kajian Makrifatullah. Apabila ada diantara pembaca yang belum memahami, harap terlebih dahulu membaca SILABUS KAJIAN dan mengikuti dengan runut pembahasan satu per satu sejak awal.
KOMENTAR