NAFI-ISBAT DAN PENGIBARATAN CERMIN SEHALA

Yusdeka: Assalamualaikum Ayah.

Anak mau menanya sedikit tentang penggunaan Nafi isbat di dalam menghadap kepada Allah ketika SHALAT.

Kalau tentang minda ananda sudah clear. Yaitu minda hanya ingat kepada Allah saja (dzikrullah).

Hanya saja tentang pandangan matahati untuk mencapai IHSAN ananda ingin mendapatkan pencerahan dari Ayahanda sebagai berikut:

  1. Apakah ananda cukup hanya sampai Nafi Isbat Pertama, yaitu sampai pada memandang dan menghadap kepada Dzat dan ananda yakin bahwa Yang Maha Halus memandang ananda di sebalik Dzat?. Atau
  2. Apakah ananda bisa sampai melakukan Nafi Isbat kedua, yaitu memandang dan menghadap kepada Yang Maha Halus, dan merasakan Yang Maha Halus juga sedang memandang kepada ananda?.

Mohon maaf atas kebodohan ananda Ayah… Wassalamualaikum.

Ustadz Hussien Abd Latiff: Sebaiknya Kita nafikan Dzat dan Isbatkan Yang Maha Halus.

Namun kalau itu akan mendatangkan goncangan yg hebat dan terasa diri tidak dapat memikul beban ini maka Nafi dan Isbatkan Dzat serta ibaratkannya sebagai cermin sehala dan Yakin dengan Haqqul Yakin bahawa Yang Maha Halus melalu cermin sehala itu sedang mengawasi anda.

Yusdeka: Alhamdulillah, terima kasih Ayah…

Ustadz Hussien Abd Latiff: Mesti diingat bahawa dalam shalat taada Nafi dan isbat. Ia hanya perlu ingat kepada Allah. Kerana dalam shalat Kita menyembah Allah swt keseluruhannya bukan Yang Maha Besar atau Yang Maha Halus. Sesuai dengan firmanNya dirikan shalat untuk mengingati Aku

Kerana kalau Kita sembah yang Maha Besar maka Yang Maha Halus tertinggal dan kalau sembah Yang Halus maka Yang Maha Besar tertinggal. Justeru itu hendaklah Kita menyembah Allah, Tuhan Yang Satu.

Namun apabila kita berkata Allah Yang Maha Besar, ini merangkumi Yang Besar dan Yang Halus

Rio: http://yamasindonesia.org/qa-impact-gegaran-yang-berbekas-parut-3/

Teringat salah satu tulisan Ustadz tentang syrup apple.

*Semua bersandarkan ilmu. Contoh:

Kita minum air dalam kegelapan. Rasa air nya seperti rasa epel [apel]. Namun kerana berilmu kita tahu itu adalah perasa epel [perasa apel] bukan jus epel.

Begitu juga apabila terasa berhadapan dengan KewujudanNya maka pasrah sahaja kepada RASA itu namun kita tahu bahawa kita berhadapan dengan DzatNya*

Hanya saja Nafi isbat kini diajarkan sampai lebih dalam (sampai Maha Halus).

Begitu ya Ustadz?

Ustadz Hussien Abd Latiff: Benar Sahabatku, Rio. Makin lama Makin bertambah ilmu Kalian.

Azri Acong Malaysia: Merujuk [12/9, 15:07] Arifbillah: Jangan Nafikan Yang Maha Halus kalau tidak disebalik Dzat adalah Allah swt justeru udah menjadi Wahdatul Wujud.

 

Maka Nafikan Sifat isbatkan Hakikat dan Nafikan Hakikat dan isbatkan Yang Maha Halus. Di sinilah _*Garis Merah.*_ Jangan Kita Nafikan Yang Maha Halus kerana yang ada ialah Allah swt maka inilah fahaman Wahdatul Wujud bahawa disebalik semua ciptaan (Sifat & Hakikat) adalah Allah swt maka Satu dalam ramai, ramai dalam Satu.

Adakah ini bermaksud bila kita menyatakan Allah Yang Maha Besar , masih “Tidak melepasi Garis Merah”.

Ustadz Hussien Abd Latiff: Kita tidak bisa Nafikan Yang Maha Besar atau Maha Halus kerana tidak ada selepas itu melainkan kesesatan. Inilah garisan Merah. Seperti di katakan terdahulu, tanpa Maha Halus, Maha Besar kekurangan. tanpa Maha Besar, Maha Halus kekurangan. Iaitu tidak sempurna. Allah swt adalah Satu iaitu kesatuan Yang Maha Besar dan Yang Maha Halus.

Azri Acong: 🙏maaf bertanya ustaz. Allah swt adalah Satu iaitu kesatuan Yang Maha Besar dan Yang Maha Halus.

Bagaimana hubungannya dgn firmanNya ” Allah adalah nama bagi Dzat”.

Ustadz Hussien Abd Latiff: Itu bukan firman tetapi terjemahan

Dzat berupa (bercahaya)

Permulaan Allah swt sahaja ada, taada apa bersama denganNya

Dzat bertempat iaitu di dalam bekas atau lobang yg tidak tembus

Azri Acong Yamas Malaysia: Terimakasih ustaz

Adakah benar jika saya katakan Allah adalah satu iaitu kesatuan Yang Maha Besar dan ( Yang Maha Halus <–Dzat <– Ciptaan).

11/04/2020, 08:29 – Ustadz Hussien Abd Latiff: Dzat dan Ciptaan adalah Yang Maha Halus terzahir berupa Dzat dan Ciptaan. Maka hanya ada satu kewujudan. Seperti firmanNya bahawa bukan kau (Muhammad) yg membunuh tetapi Aku.

Azri Acong: Alhamdulillah, terima kasih ustaz diatas pencerahan ini.

Ianya bagi mengelakkan kefahaman satu kewujudan itu maka di isbatkan mereka akan kesemuanya ciptaan itu kepada Allah.

YAMAS

Yayasan Makrifatullah Sedunia (YAMAS) - Indonesia

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *