WAJAH YANG MAHA HALUS (2)

29/09/20 10.42 – Abdul Aziz Makrifatullah: Assalamualaikum

Ustadz mau tanya

kata BAQO di akhir surat Al A’la (87) : 17

“Padahal kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih KEKAL “

Makna nya apa Yaa kata baqo/ kekal di kalimat ini ?

Sementara kata BAQO Allah gunakan juga dalam surat Ar-Rahman (55): 27

“tetap KEKAL lah wajah Tuhanmu….”

Di antara 2 ayat ini digunakan kata Baqo/ kekal.

Kan tidak mungkinkan kalau sama-sama KEKAL .

Mohon pencerahannya dari Ustadz 🙏🙏

🙏🙏

29/09/20 12.23 – Arifbillah Ustadz H. Hussein Bin Abdul Latief: Fahaman bahawa manusia bisa kekal (baqa) adalah fahaman dalam Wahdatul Wujud seperti Besi panas udah menjadi API maka tidak ada perbedaan. Bahawa manusia bisa fana lalu menjadi baqa. Justeru, Syariah tidak lagi terpakai kepada manusia itu. Fahaman ditolak oleh Sayidina Ali (Ra) semasa menjadi Kahlifah dan dijatuhkan hukuman dibakar hidup-hidup mereka yg berfahaman sedemikian.

Hidup di Akhirat “lebih kekal” dari hidup di Dunia bermakna “lebih lama”. Contoh, rumah yang mempunyai penghuni lebih kekal dari rumah yang tiada penghuni.

Nabi Isa berikrar bahawa hanya Allah tidak ada permulaan dan taada kesudahan tetapi kepada ciptaan kesemuanya Dia beri permulaan dan kesudahan.

Maka firmanNya, “Akulah Yang Awal dan Yang Akhir” makna sebelum ada ciptaan, Aku udah ada dan sesudah ciptaan tiada, Aku Masih ada.

Bilakah kesemua ciptaan tiada? Inilah yg difirmankan di dalam Surah Hud bahawa hiduplah Kamu dalam Syurga ini selagi ada Langit dan Bumi Syurga ini.

Ini berlaku sesudah kiamat pertama, Hari Kebangkitan dan Hari Hisab. Bererti, kiamat Kali ini ialah kiamat kedua Yang membukti kebenaran Ayat yg di atas ini bahawa “Akulah Yang Awal dan Yang Akhir.”

Kalau manusia itu kekal, maka Kita mestilah perbetulkan akidah sekarang ini seperti ini, iaitu, Allah itu dahulunya Tunggal tetapi di Hari Kemudian, Dia tidak Tunggal lagi kerana banyak Yang menjadi kekal sama denganNya seperti, manusia, Syurga, isi Syurga Dan lain-lain.

Kalau Kita kekal maka Kita berkongsi milik dengan Allah swt iaitu apa yg pada diri Kita ini, Kita punya. Maka di sini juga mesti diperbetulkan.

Berkenaan kekal wajahNya, ini udah diterangkan bahawa “wajah” ini bukan manifestasi atau penzahiran  kerana ia merujuk kepada Yang Maha Halus justeru kekal.

29/09/20 12.38 – Abdul Aziz Makrifatullah: Terimakasih banyak Ustadz pencerahannya 🙏

29/09/20 13.13 – Pak Yusdeka: Alhamdulillah, terima kasih Ustadzz. Jelas sekali.

 Kalaulah tidak ada “Wajah” yang Yang Maha Halus, agak sulit memang memahami perbedaan ini.

Tapi dengan Yang Maha Halus, syukur alhamdulillah, kita bisa terbebas dari Pahaman Wahdatul Wujud.

29/09/20 13.18 – Arifbillah Ustadz H. Hussein Bin Abdul Latief: Alhamdullilah, mantap pemahamannya Pak Deka.

29/09/20 13.21 – Pak Yusdeka: Alhamdulillah Pak Ustadz😊

YAMAS

Yayasan Makrifatullah Sedunia (YAMAS) - Indonesia

You may also like...

2 Responses

  1. Mustafa says:

    Salaam.saya telah mencari dlm surah Hajj ayat 63 …tiada saya berjumpa kata² ALLAH YG MAHA HALUS (dlm syarahan pd 30/1/22 di youtube) hrp beri penjelasan atau mungkin telah tersalah surah dan ayat.
    Saya amat berterima kasih atas segala usaha Yamas yg amat terbaik memberi ilmu makrifat kpd kami yg telah mengikuti segala ajaran Ustaz Hussein.Alhamdulillah.Tahniah atas segala usaha murni Yamas.

    • YAMAS says:

      QS. Al-Hajj Ayat 63
      اَلَمْ تَرَ اَنَّ اللّٰهَ اَنْزَلَ مِنَ السَّمَاۤءِ مَاۤءًۖ فَتُصْبِحُ الْاَرْضُ مُخْضَرَّةًۗ اِنَّ اللّٰهَ لَطِيْفٌ خَبِيْرٌ ۚ

      63. Tidakkah engkau memperhatikan, bahwa Allah menurunkan air (hujan) dari langit, sehingga bumi menjadi hijau? Sungguh, Allah Mahahalus, Maha Mengetahui.

Leave a Reply to Mustafa Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *