Q&A: AGAR TAK BINGUNG DENGAN ISTILAH “DZAT”

3/28/17, 11:15 AM – Mohd Zainothman: Assalamualaikum ustd. Saya hj Zain bercakap dr kg.

Saya ada sedikit kemuskilan. Sejak berapa tahun dulu saya di fahami bahawa Allah itu nama bagi Dzat ( diriNya). Kejadian alam ini di ciptakan dr sedikit dr dzatNya dan sifat alam ini sentiasa tidak bercerai dgn DzatNya.

Namun beberapa hari yg lepas saya di fahamkan oleh ustd bahawa Allah itu tidak mempunyai Zat. Jadi saya jadi keliru [jadi bingung] ttg ini.

Harap ustd tolong beri penjelasan. Terima kaseh. Wassalam.

3/28/17, 4:05 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Hj Zain:

 Kekeliruan [kebingungan] berlaku kerana:

  1. Ada Hadith yg menulis bahawa Allah adalah Dzat yg Maha Indah [1] dan lagi satu hadith menyatakan siapa terpandang Dzat akan binasa [2].
  2. Ada juga dua terjemahan di dalam al Quran keluaran Saudi bahawa (Dzat) yang demikian adalah Tuhan mu dan tiada selepas itu melainkan kesesatan.
  3. Justeru itu [karena itu], saya menamakan yang di luar LM [Lauh Mahfudz] sebagai Dzat.
  4. Namun dalam satu seminar seorang jemaah menyatakan bahawa kita tidak boleh mengatakan yang di luar LM [Lauh Mahfudz] adalah Dzat kerana bererti Allah swt berDzat. Ini membuat saya kaji semula penyampaian saya.
  5. Sesudah itu, timbul pula pertanyaan dari Hanafiah kenapa Tirai Nur tidak binasa kerana ia terbuka kepada yg dikatakan Dzat yang di luar LM [Lauh Mahfudz].
  6. Pada masa itu juga kefahaman berkenaan surah an Nur ayat 35 iaitu nur ala nur sudah saya dapat yg berkait dengan masalah di atas ini.[3]

Justeru itu [karena itu], untuk mengelakkan kekeliruan [kebingungan] ini saya susun semula penyampaian saya seperti berikut:

Mengikut Surah an Nur bahawa Allah adalah cahaya langit & bumi dan cahaya ini berada di dalam satu bekas. Cahaya ini ibarat sebuah pelita dalam kaca.

Kaca inilah tirai nur.  Pelita yg didalam kaca itu yg berkelipan seperti bintang adalah LM yg sentiasa dalam pergolakan (kelipan).

Dengan kefahaman ini, saya menyusunkan bahawa bila Allah swt berfirman, “Kun” sedikit DiriNya serentak menjadi bekas dan Dzat,  dan Dzat ini terzahir menjadi LM [Lauh Mahfudz]. Ibarat, sebuah lautan  di dalamnya ada bekas yg mengisi seketul ais. Ais ini adalah air (dalam bekas itu) yg mengeras.

Justeru LM [Lauh Mahfudz] termasuk tirai nur adalah Dzat dalam penzahiran.Tirai nur adalah sebahagian dari LM [Lauh Mahfudz].

Maka bilakah kita melihat Dzat ini? Inilah masa kiamat kedua bila Dzat di sebalik LM [Lauh Mahfudz] tajalli menyebab kemusnahan total.

Maka apakah pekerjaan Dzat yg disebalik tirai nur. Pekerjaannya ialah menahan tekanan dari “Diri Allah” yg di luar LM [Lauh Mahfudz]. Ibarat ais menahan tekanan air di luar dari membinasakan apa yg ada di dalamnya. Atau badan kapal selam menahan tekanan air diluar dari membinasakan anak-anak kapal di dalamnya.

Maka peyampaian yg disusun semula ialah:

Apabila Allah berfirman “kun” sedikit DiriNya menjadi bekas dan Dzat, dan dari Dzat ini terzahir LM [Lauh Mahfudz] termasuk tirai nur.

Maka LM [Lauh Mahfudz]  termasuk tirai nur adalah sebenar Dzat dalam penzahiran.

Kerana sunnahtullah, Dzat yg terzahir ini hanya akan dilihat atau tajalli pada hari kiamat kedua. Pada masa ini Dzat yg sudah terzahir itu menahan tekanan Diri Allah yang diluar.

Maka hadith Allah adalah Dzat yg Maha Indah kini saya tafsirkan sebagai Dzat itu datang dari Allah yg Maha Indah.

Siapa terpandang pasti binasa saya tafsirkan berlaku pada kiamat kedua kerana Rasulullah saw ada berkata bahawa di hari kemudian kita akan melihat Dzat ini seperti bulan purnama di malam yg gelap.

Justeru itu yg di luar LM[Lauh Mahfudz] saya memanggil [menyebutnya / mengistilahkannya] “Diri Allah” untuk mengelak kekeliruan [kebingungan] berterusan.

Harap anak-anak dapat faham dan jika ada masalah lagi berkenaan ini bertanyalah!

3/28/17, 4:08 PM – Samsiah: Alhamdulillah terima kaseh ustaz.🌹🌹👍

3/28/17, 4:11 PM – Ibu Elsy: Nggiiih… ustadz… in syaa Allah dipahamkan NYA…

3/28/17, 4:17 PM – Mbak Sri Puji Astuti: Alhamdulillah…terimakasih. Ustadz InSyaaAllah paham

3/28/17, 4:17 PM – Pak Daira : Alhamdulillah… Ustadz semakin terang benderang…

3/28/17, 4:50 PM – Badrol Sham: Alhamdulillah…dzat dan Empunya Dzat(ALLAH)..ini yg sy fhm..blh kah begini utz

3/28/17, 4:53 PM – Rio : Ustadz, mohon perbetulkan kalau kepahaman saya salah ustadz. Mengenai yg di atas ini.👆🏼

Saya renungi kajian ustadz, dan menjadi paham kadangkali istilah “Dzat” ustadz gunakan dalam dua konteks.

– “Dzat” kadangkali dipakai  dalam konteks kalimat yg  berarti “diri Allah.”

– “Dzat” kadangkali dipakai  dalam kalimat yg berarti unsur. “setitik dzatNya dalam LM, yg menjadi unsur kesemua ciptaan.”

Istilahnya sama, tapi pengertian yang dimaksud yg beda.

Kalau Dzat dalam arti kata “unsur”, tentulah Allah itu tunggal, tak tersusun atas unsur-unsur, maka tentulah Allah tak ber-Dzat. Seperti ustadz jelaskan dalam syarahan.

Tetapi kalau Dzat dipakai dalam kalimat “Allah, adalah nama bagi Dzat”, disini Dzat itu maksud ustadz adalah “diri”.

Dan agar orang tak bingung, maka sekarang tiap kali merujuk atau refers to diri Allah di luar LM, ustadz tak lagi gunakan istilah Dzat. Agar secara bahasa orang tak bingung. Ustadz pakai istilah “diri Allah”.

Dan kalau ustadz cakap Dzat, berarti secara bahasa ustadz maksudkan yg dalam LM.

Penggunaan  istilah sekarang ini untuk mengelakkan kebingungan orang-orang karena bahasa.

Begitukah ustadz?

3/28/17, 4:58 PM – Ustadz Hussien Abd Latiff: Tepat sekali Rio. Bila dikatakan Dzat maksud yg udah terzahir menjadi LM [Lauh Mahfudz]. Yg di luar adalah Diri Allah.

3/28/17, 5:00 PM – Rio : Makasih ustadz 🙏🏼


[1] “Sesungguhnya Allah itu Dzat yang Maha Indah” Terjemahan Sahih Muslim Bk 4, 570 (1994)

[2] Tirai-Nya adalah nur yang seandainya terangkat pasti keagungan Dzat-Nya akan membakar makhluk yang terpandang oleh-Nya. Terjemahan Sahih Muslim Bk.1, 228 (1994).

[3] Allah cahaya langit dan bumi. Perumpamaan cahaya-Nya adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah memperbuat per­umpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu. (Terjemah QS. 24:35)

Catatan:

Artikel tanya jawab ini diperuntukkan bagi yang sudah memahami kajian Makrifatullah. Apabila ada diantara pembaca yang belum memahami, harap terlebih dahulu membaca SILABUS KAJIAN dan mengikuti dengan runut pembahasan satu per satu sejak awal.

YAMAS

Yayasan Makrifatullah Sedunia (YAMAS) - Indonesia

You may also like...

2 Responses

  1. Atmaja says:

    Assalamu’alaikum..
    Ustadz dan pak Admin ..
    Saya kutip kalimat ini..
    “Mengikut Surah an Nur bahawa Allah adalah cahaya langit & bumi dan cahaya ini berada di dalam satu bekas.”
    “Dengan kefahaman ini, saya menyusunkan bahawa bila Allah swt berfirman, “Kun” sedikit DiriNya serentak menjadi bekas dan Dzat, dan Dzat ini terzahir menjadi LM [Lauh Mahfudz].”
    Bekas itu maksudnya apa dalam bhs Indonesia??
    Terima kasih..
    Wassalamu’alaikum.

Leave a Reply to YAMAS Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *