DENGAR DAN TAAT

Anakku, kalau Allah swt udah menetapkan di Loh Mahfuz seseorang itu tidak bisa berjalan maka bisakah dia berjalan? Kalau udah ditetapkan kedua tangannya layu lalu bisakah dia bekerja ? Kalau udah ditetapkan dia pekak dan bisu maka bisakah dia mendengar dan berkata-kata? Tentu Kalian akan jawab  fungsi-fungsi itu semua tidak bisa dilakukannya kerana sudah ketetapanNya begitu.

Anakku, udahkah Kalian renungkan bagaimana ketetapan Allah swt ini tidak bisa diubah? Apa yang memastikan semua ketetapanNya mesti dipatuhi dan berlaku?

Anakku, kalau Kita wujud berasingan dengan Allah swt maka udah tentu tidak ada jaminan ketetapanNya pasti berlaku. Malahan akan ada banyak Pertanyaan,” Kenapa aku mesti patuhi perintahNya?” Mungkin akan ada banyak yang memberontak akan ketetapan itu? Namun ini tidak berlaku. Lalu Telor itik menetaskan anak itik. Telor Ayam menetas anak Ayam. Rusa melahir anak Rusa. Gajah melahirkan anak gajah. Manusia melahirkan manusia dan sebagainya. Maka jelas ada kepatuhan secara menyeluruh kepada ketetapan Allah swt?

Sehingga seperti tertera di dalam Al Quran manusia bisa jadi kera dalam sekelip mata dan Lautan Merah bisa terbelah dua dalam sekelip mata. Apakah yang mematuhi Perintah Allah swt ini dengan taat iaitu seperti firmanNya,”aku dengar dan aku taat”.


Anakku, udah di katakan bagaimana ya bisa ketetapan telor itik menetas anak itik dan telor Ayam menetas anak ayam pasti berlaku? Siapakah yg taat menjunjung Perintah dan Ketetapan Allah swt ini. Maka Prof Ramadan Al Buti berkata,” Segala Hakikat di Alam semesta yg Kita lihat dan Kita saksikan, kesemuanya adalah limpahan daripada satu Hakikat teragung iaitu Hakikat Dzatullah Azza Wajalla.” Beliau Kemudian menambah,”Sifat wujud ini tidak lain selain dzatNya.”

Anakku, Prof Ramadan udah buka RahsiaNya iaitu disebalik atau Hakikat kesemua ciptaan adalah Dzat. Justeru apa jua kelakonan ciptaan adalah sebenarnya adalah  kelakonan Dzat.

Dari pandangan Prof Aboebakar Atjeh pula, beliau berkata bahawa kefahaman akan Hakikat akan membawa kepada Makrifat. Maka anakku, dengan Kalian mengetahui disebalik atau Hakikat setiap ciptaan adalah Dzat maka dengan ini Kalian bisa memakrifatkan Yang Maha Halus di sebalik Dzat itu.

Anakku, Jasad Kita ini sebenarnya diliputi penuh dengan atom-atom yg kecil-kecil yg memerlukan Teleskop yg canggih untuk melihatnya.

Kalau begitu, apa yang bisa meliputi dan memenuhi atom-atom yg sangat kecil ini. Jawapannya adalah Dzat. Seperti ditulis oleh Prof Ramadan,” Telah sabit dengan bukti yg Yakin, yg tidak mengandungi keraguan sedikit pun bahawa kewujudan segala yg mungkin ini bersandar pada Dzat yg Wajib wujudnya (Wajibul wujud)”. Di sini jelas Dzatlah yg terlebih kecil (daripada atom) itulah yg bisa meliputi penuh kesemua atom-atom.

Justeru, apa yang bisa meliputi penuh akan Dzat yg tersangat kecil itu. Jawapannya tentulah Yang Maha Halus. Maka firmanNya,”Inna lillahi Wainna Ilahi Rajiun.”

Kesimpulannya ialah Dzat terzahir berupa ciptaan dan Yang Maha Halus terzahir berupa Dzat. Maka apabila Kalian Nafikan Sifat dan Hakikat, Kalian tahu disebalik semua itu adalah Yang Maha Halus.

Dengan ini, Kalian bisa faham kekata Syeikh Abdul Qadir Al Jilani,” Pada Hakikatnya tidak ada pelaku atau pengerak atau pendiam kecuali Allah (Yang Maha Kecil), tidak ada baik atau jahat, tidak ada rugi atau untung, tidak ada faedah atau anugerah, tidak ada sekatan atau terbuka atau tertutup, tidak ada hidup atau mati, tidak ada mulia atau hina, tidak ada kaya atau papa, bahkan segala-gala adalah dalam tangan Allah.”

Maka Allah swt berfirman,” Semua bergantung kepada Aku!” Allah  swt juga berfirman,”Aku berkuasa di atas segala sesuatu!”

Maka apa makna semua ini. Jawapannya dalam firman ini,  “Dan tiadalah Kehidupan Dunia ini melainkan senda gurauan dan main-main. Dan Sesungguhnya Akhirat itulah sebenarnya Kehidupan kalau mereka mengetahui.’

Semoga Anakku yg disayangi mendapat faedah dari Tazkirah Ayahmu ini, aamin Ya Rabbil alamin! Fiamanillah anakku!


Anakku, Prof Ramadan menulis bahawa segala Sifat ini adalah sebenarnya Dzat. Dari tulisannya ini, Kalian bisa lihat kpd 3 kenyataan:

1. Sifat dinafikan dan Dzat diisbatkan.

2. Sifat (Ciptaan) tidak wujud.

3. Sebenarnya, Dzatlah yg berupa Ciptaan.

Kalau Sifat ini sebenarnya Dzat dan Sifat sebenarnya tidak wujud (yg wujud Dzat) maka bisakah Dzat mati atau miskin atau cacat mental atau fisikal, atau sakit atau sihat atau sedih atau gembira dan sebagainya. Jawapannya udah tentu tidak bisa. Lalu untuk Dzat berfungsi seperti yg katakan tadi maka perlulah Dzat terzahir menjadi Ciptaan. Lalu menerusi Ciptaan, Dzat bisa berfungsi atau berlakon. Kelakonan Dzat ini tidak pelik bagi Ahli Sufi kerana Mata mereka udah tajam.

Kefahaman yg jitu ini juga yg dikatakan Ilmu yg yakin. Allah swt ada firman bahawa dengan Ilmu yg yakin, Neraka jahanam kamu dapat melihatnya. Justeru Ahli Sufi dengan matanya yg tajam dapat melihat dengan jelas tanpa diragukan lagi akan kewujudan Dzat disebalik kesemua Sifatnyg ada ini. Maka di mana si Ahli Sufi memandang (sesudah menafikan Sifat), dia melihat Dzat meliputi semua walaupun terhadap dirinya sendiri. Lalu mereka berkata,”Ya Allah, catatkan kami  bersama-sama mereka yg menyaksikan (Kebenaran) ini!” Lalu terasa hiba dalam dirinya serta tanpa diduga berlinang air mata mereka jatuh ke pipi mereka.

Mulai dari saat itu si Ahli Sufi itu akan merasa aman damai dengan Allah swt kerana dia udah faham akan Hakikat setiap Ciptaan adalah Dzat. Lalu apabila dia melihat kelakonan Sifat maka dia tahu itulah sebenarnya kelakonan Dzat. Fahamlah akan makna firman Allah swt bahawa bukan Rasulullah saw yg melempar atau membunuh kerana yg melempar atau membunuh adalah (Dzat) Aku. Justeru fahamlah dia akan kekata:

“Si Luncai terjun dengan labu-labunya.
Biarkan, biarkan!”

Semoga Anakku mendapat kefahaman dalam Tazkirah ayah ini. Fiamanillah anakku!


Anakku, di sebalik Sifat (Ciptaan) itu adalah Dzat (Hakikat) dan disebalik Dzat itu adalah Yang Maha Halus (Makrifat)

Dzat meliputi Ciptaan. Namun Ciptaan hanyalah gumpulan atom-atom. Ini bererti untuk Dzat  mengisi atom-atom ini sepenuhnya, Dzat mestilah lebih kecil daripada atom-atom ini.

Begitu juga Yang Maha Halus meliputi Dzat. Untuk meliputi atau mengisi Dzat dengan sepenuhnya mestilah sesuatu yg lebih kecil daripada Dzat kerana itulah yang dapat berbuat begitu hanyalah Yang Maha Halus.

Contoh lihat ais Kepal (air batu kepal):

1. Yang Meliputi atau mengisi Ais Kepal itu adalah ketulan-ketulan ais-ais yg kecil-kecilan. Ini bermakna  disebalik ais kepal itu ialah ketulan-ketulan ais yg kecil-kecilan.

2. Di sebalik ketulan-ketulan ais-ais yg kecil-kecilan itu ialah air.

Maka Kita bisa buat persamaan dari contoh di atas ini:

1. Ais kepal (Sifat)
Ciptaan (Sifat)

2. Ketulan-ketulan
Ais kecil-kecilan
yg meliputi Ais
Kepal (Hakikat).
Yang meliputi
Ciptaan adalah
Dzat (Hakikat)

3. Yang meliputi
ketulan-ketulan
Ais yg
kecil-kecilan itu
adalah Air
(Makrifat).
Yang meliputi
Dzat adalah
Yang Maha
Halus
(Makrifat).

Maka anakku, sekira masih pusing (pening kepala) mahu memahami bagaimana Yang Maha Halus meliputi Dzat dan bagaimana Dzat meliputi Ciptaan, renung kembali contoh Ais Kepal yg diberikan di atas ini.

Fiamanillah anakku!

YAMAS

Yayasan Makrifatullah Sedunia (YAMAS) - Indonesia

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *